Kunderna som kommer inför en porträttfotografering kan ha olika anledningar att vara lite nervösa eller stressade inför deras fotografering.
Det är fotografens jobb att se till att de är avslappnade.
Jag brukar göra detta genom att konversera först och genom att jag är tillmötesgående under fotograferingen.
De ska inte känna sig stressade om de har något som de vill dölja som en finne eller annat bagatell som kan åtgärdas lätt.
Att överösa med positiva kommentarer under fotograferingen är guld värd då det ökar deras förtroendet

Din framtoning och posering är avgörande. Det första intrycket av dig kommer från din porträttbild på Linkedin och i sökjobb eller annat CV-bild sammanhang. Du vill gärna visa up dig själv fullt av självförtroende, proffsig och pålitlig.
Men hur klarar man av det samtidig som hållningen och framtoningen är på plats?
Oftast kan det bli fel om fotografen är upptagen med det tekniska och ägnar för lite tid i de mjuka delarna av fotograferingen.
Här är en lista med mina erfarenheter av hur jag gör för att få kunden att posera på rätt sätt!
All kunder är inte vana att stå framför kameran och få sina porträttbilder tagna. Några kan bli nervösa och andra kan bli stressade, speciellt om det inte har träffat porträttfotografen tidigare
Under porträttsessionen finns risken att kunden kan känna sig frustrerad och uttråkad om kommunikationen mellan kund och fotograf inte fungerar bra. Därför tycker jag att det är viktigt att fotografen både är lyhörd och intuitiv inför kundens sinnesstämning samt visar ett aktivt intresse för kunden. Det bygger upp en atmosfär där kunden känner sig trygg, vilket också blir till fördel i det färdiga porträttet. Det blir tydligt genom ansiktsuttryck och kroppshållning om kunden känner sig obekväm, vilket kommer att reflekteras i det färdiga resultatet.

Det är jag som fotograf som måste se till att allt funkar under en portättsession
Komplett tystnad är katastrofall och bör undvikas. Jag startar en konversation med kunden so gör att hen glömmer bort stressen och börja bli mer avslappnad inför fotograferingen.
Det spelar inte så stor roll om jag håller på med det tekniska samtidigt som jag konverserar.
Jag kan lika gärna programera om kameran, flytta blixtar sätta på ljusmodifierare men min uppmärksamhet är hos kunden och konversationen.
Empati också är oerhört viktig. Sätt dig själv i kundens situation och föreställ dig hur det är att vara hen just nu. Din studio, som är så välbekant för dig, är en okänd miljö för kunden. Den bilden som ska fotas nu kommer dem att leva med några år. Vad händer om de inte trivs med bilden? Det kan vara väldigt stressande för någon som ska fotas och bilden betyder väldigt mycket för dem.
Det är en stor fördel om jag kan distrahera kundens tankar och leda deras uppmärksamhet till annat.
Därför är dialogen viktig
Vrid kroppen till höger,
Jättebra där,
Titta rakt in mot mig
Sänk hakan lite,
Det var supersnyggt; Fantastisk bra jobbat.
Nu ska jag justera ljuset lite så fortsätter vi.
Jag styr varenda minut hur kroppen ska stå eller sitta och om jag vill att modellen vrider på huvudet på ett vist sätt eller rikta blicken någon annanstans än i kameran. Jag pratar hela tiden med kunden och det hjälper dem att tänka på annat än hur oroliga eller stressade är.

Ögonen är själens spegel.
Komplimanger hjälper kunden att känna sig lättare till sinnes under en porträttfotografering. Jag brukar ge kunden en komplimang genom att berätta om något jag gillar. Om jag säger något positivt om porträttet jag just tagit det gör väldigt skillnad. Komplimanger är även viktiga för att höja kundens självkänsla och positiva inställning till porträttsessionen.
Sen är det ganska många som är medvetna om något de har på ansiktet som de vill gömma eller visa mindre av. Här tycker jag det är viktigt att intyga för kunden att du är medveten om situationen och att jag kommer göra allt som är möjligt för att fixa, eller till och med eliminera den.
När det gäller porträttfotograferingarna i studion brukar jag låta en kund som kommer lite tidigare in eller är nervös att ta en titt runt medan jag avslutar något annat jobb .
Dessa minuter gör stor skillnad eftersom kundens fokus flyttas till alla bilder som finns i studion samtidigt som vi konverserar lite. Plötsligt är nervositeten borta och vi kan gå vidare med porträttfotograferingen.

Poseringskonsten och influenser i portättbilden
Jag tycker det är viktigt att inte vara rädd för att låta sig inspireras av andra. Alldeles säkert har du sett poseringar i konst som du fastnat för. Meningen är såklart inte att du ska imitera någon annans verk, utan snarare att du ska ta lärdom av hur andra gör. Jag kan lova att det inte finns en posering som aldrig testats förr. Men genom att använda dig av en posering från ett annat verk och ändra lite här och lite där, har du skapat, om inte något nytt, så åtminstone något eget. Jag har märkt att det finns annat som också avgör kvaliteten på ett porträttfoto. Bakgrund och miljö är exempel på sådant som också gör oerhört stor skillnad för ett lyckat porträtt.
En annan sak jag märkt med posering är att det lönar sig att testa själv. Om du kan utföra poseringen så är chansen stor att din kund också kan utföra den.
Jag låter kunden immitera mig under en porträttfotografering och visa själv hur jag vill ha det. Jag poserar så som jag vill att kunden ska göra. Dels gör det att kunden känner sig trygg i vetskapen att jag själv kan utföra poseringarna, och dels blir det också tydligt vad som förväntas av min portättmodell.

Önskemål eller riktlinjer inför portättfotograferingen
Jag brukar vara öppen för kundens idéer och önskemål om posering. Folk kommer ibland och har en specifik porträtt-önskemål. De visar mig en bild och önskar dem att de vill ha samma beskärnng, lika mycket av kroppen, en viss ljussättnning eller svart vit som denna här:)
Om hen kommer med förslag på någon posering, tycker jag det är bra att testa den. Dels kan det ge mig ny inspiration till min repertoar, men det hjälper även kunden att känna att hen är delaktig i porträttsessionen.
Sen finns det så klart alla företagsfotograferingar där den individuela spelar mindre roll. Om till exempel hela personalstyrkan på 25 personer ska fotograferas blir genast svårt att anpassa bilden individuellt. Att fotografera 24 porträtt med halvkroppsbilder som är ”riktlinjen” och sen fota den sista personen i närbild bara för att hen är obekväm med magen funkar inte riktigt.

Hur bekvämma är dina modeller i sin posering?
Det finns kroppspositioner där personen som fotograferas känner sig otrygg eller obekväm med.
Det kan finnas mentala spärrar eller invändningar av typen : Det är inte jag eller jag brukar aldrig stå så här.
Modellen som ska fotas måste vara bekväm med poseringen annars kommer just denna posering att misslyckas.
Superviktigt att ta hänsyn på vad kunden tycker.