Headshot/corporate portraits

Inom porträttfoto finns en massa olika genrer. En av mina favorit genrer är headshot. Vad är då för en porträttbild som vi kallar för headshot? En extrem närbild av ansiktet.

headshot porträttfotograf-Stockholm-fotografjannis
En headshot kan vara klinisk ren och avskalad men också dramatisk och känsloladdat.

Dessa porträttbilder passar superbra till samtliga yrken där känslor är involverade tycker jag! Porträttbilder av människor som jobbar inom kultursektorn/showbiz men även yrkesmänniskor som vill gärna framstå med hjärtat på rätt ställe! Headshots kan vara också vanliga porträtt. I engelsktalande länder är en vanlig benämning för just porträtt, klassiska företagsporträtt, och lika många kallar dem för ”corporate portraits”


Vad betyder headshot

En headshot kan betyda olika saker, det beror på var man är i världen och hur insatt man är i porträttfotografi. I mina kretsar definieras en headshot som är närbild huvud och axlar. Det kan också vara en porträttbild där axlarna knappt syns och huvudet är beskuren vid pannan.
Var det inte någon som sa att ögonen är själens spegel? Det räcker för mig om ögonen och resten av ansiktet är med och kalufsen är bortklippt.

En dramatisk närbild i svartvit. Fokuset är på ögonkontakt och alla delar av bilden är dämpade för att underlätta betraktaren att titta på ögonen.

Å andra sidan om man skulle googla efter ”headshot” finns bilder där halva kroppen är med … Osäker om denna ord ibland används istället för ”porträtt”. Jag får tankarna till hur man använder termerna passbild/körkortsbild/ID bild /visumbild. Det blir liksom en blandning.
Om man googlar upp ordet får man alla möjliga sorters bilder som sökresultat. Det kan bara betyda att folk använder det ibland istället för deras synonymer: porträtt, profilbild, CV bild mm

Hur jag utvecklar ljussättning och posering för mina bilder

Min huvudtes är att aldrig experimentera med en betalande kund eller ett jobb. Det vore respektlöst!
Men jag är väldigt nyfiken om nya poseringar och nytt sätt att ljussätta ansiktet. Inte minst med nya ljusmodifierare och så klart från olika vinklar och med olika färg på ljuset.
Då är det dags att bjuda in en modell för att testa en ljussättning eller om jag är på jakt efter en speciell situation eller ansikte. Karaktären och utseende är superviktiga egenskaper för att kombinera med ljussättning, smink och val av kläder och accessoarer.


Då bjuder jag in mina ”modeller” för en TFP fotosession.
En TFP fotosession (Time For Print) är en session där både fotograf och modell samarbetar för att få ett antal bilder som bege kan använda. Det är alltså kostnadsfri och det enda insats är arbete. Läs gärna mer på https://digital-photography-school.com/tfp-shoots-what-where-when/

Headshot och bildbehandling med färgdetaljer på svartvit

Närbild på färgstark bakgrund

Headshot med stark kontrasterande bakgrund

Ibland hjälper det mycket att etablera hög kontrast mellan motiv och bakgrund. I det här fallet blev det ett ganska intensiv grön färg för att matcha sminkningen bättre. Ljussättningen är ganska jämt och utan många skuggor för att framhäva ansiktet och sminkningen.

Headshot från en vinkel (ej framifrån)

Alla headshots behöver inte vara rakt framifrån. Det är kul och spännande att hitta vinklar som är ganska så okonventionella. I det här fallet försökte jag med en serie bilder genom att låta modellen rotera på huvudet och testa vilken vinkel ser bäst ut.
De viktiga ingredenserna i denna bild var dels vinkel av huvudet och ögonen som ska kunna titta rakt in i kameran och dels den lite bakåtlutade kroppen som ger en känsla av spontaneitet.
När jag väl hade bestämt dessa två ställde huvudljuset till vänster och lite bakom modellen för att ta fram skuggorna. På högersidan var ett ljus till för att ljussätta håret. Även det lite bakifrån.
Det blev alltså en headshot som är baserat på motljus.

Headshot med 1900 tals bildbehandling

I denna headshot försökte jag ta fram den mjuka fina ljuset som användes för 50-100 år sedan och efteråt behandlade jag bilden för att likna en bild som skulle kunna fotats för länge sedan.
Huvudljuset för denna headshot kommer från vänster. Viktigt att vinkla huvudet mot ljuset rätt så att skuggan av näsan inte hamnar på överläppen utan är betydligt kortare. Superviktigt att motljuset kommer från en vinkel som gör att skuggan skapas under kindbenet. Vänster sidan ska vara betydligt mörkare för att framhäva den ljusa höger sidan av ansiktet.
I bildbehandlingen gjorde jag bilden till svartvit och sedan applicerade den bruna tonen som ska ge en känsla av en gammal bild.

En bra fotograf som jag respekterar mycket och har lärt mig mycket ifrån är Peter Hurley .

Vill du ta en titt på min prislista finns den här