Den ultimata guiden om din Linkedin profilbild

Hur blir din Linkedin profilbild bäst? Varför är visa Linkedin profilbilder lyckade? Genom mina år som fotograf, det vill säga sedan 1988 då jag öppnade min första fotostudio i Vasastan – Stockholm, har jag fotat tusentals porträttbilder. Det har gett mig möjligheten att analysera vad som fungerar och vad som fungerar mindre bra i olika sammanhang. Att olika sammanhang kräver olika typer av bilder, är något som blivit väldigt tydligt. Man behöver jobba med olika bakgrunder, ljus, framtoning och så vidare.

Den ultimata guiden till din Linkedin profilbild



När det kommer till företagsporträtt och Linkedin profilfoto för professionella ändamål är det viktigt att tänka på:

  • Din hållning. Tänk på att ha raka axlar och rygg.
  • Minst 50 % av höjden av bilden ska utgöras av huvudet.
  • Bred äkta leende
  • Ha ögonkontakt med den som kommer att betrakta dig.
  • Klä dig på ett sätt som representerar dig i din yrkesroll.
  • Ha en frisyr du normalt har i arbetssammanhang.
  • Lugn och mjuk bakgrund.
  • Genomtänkt ljussättning.

Dessa punkter är inte förslag, utan bör följas till punkt och pricka för att inte få ett resultat som är undermåligt.

Linkedin profilbild-porträttfotograf-Stockholm-Linkedin porträtt
Den ultimata guiden till din Linkedin profilbild hjälper dig att få en perfekt profilbild

En tiondels sekund – det är vad du har på dig med ditt första intryck.
Kanske är ditt Linkedin profilbild eller företagsporträtt första mötet mellan dig och dina potentiella kunder samt andra typer av nya kontakter.
Har du tänkt på vilket intryck ditt Linkedin profilbild ger? Har du funderat på om den förmedlar det du vill?
På Linkedin, som i första hand är ett affärsnätverk, är det viktigt att din porträttbild berättar att du är en professionell och trevlig person, lätt att samarbeta med.

Linkedin profilfoto

Skillnad på olika typer av Linkedin profilbild för bästa första intryck

Genom åren har jag hunnit fota ett stort antal företagsporträtt och fotograferat en ansenlig mängd Linkedin porträtt och profilbilder och kan därmed snabbt avgöra om bilden passar i professionella sammanhang eller inte. Det är faktiskt ganska intressant hur andra ser på din profilbild, så intressant att jag gjorde ett litet experiment. Jag tog ett antal befintliga Linkedin profilfoto och jämförde med de nya bilderna. Resultatet som blev, var minst sagt intressant, som du kan ta del av här nedan.

Det är faktiskt otroligt hur stor skillnad på respons vi får beroende på hur bilden ser ut. Man kan tycka att det bara är en bild, men som du ser i experimentet här nere uppnår bilderna väldigt olika resultat.

Vad vill du med din Linkedin porträtt? Jag gissar att du hellre vill att 87 % tycker att du är trevlig, kontra 40 %. Jobbar du med en porträttfoto som 87 % anser är en bild av en trevlig person, kommer du snabbare att utöka ditt nätverk och vägen till nya jobb eller affärsrelationer blir betydligt kortare.
Man kan dessutom vända på det, hur många möjligheter går du miste om för att du inte lagt ned lite extra energi på att ta en bra porträttbild för Linkedin?

Linkedin profilbild företagsporträtt
Kan du se skillnaden mellan den övre och den nedre Linkedin profilbild?

Ett förtroendeingivande Linkedin profilfoto är ett måste.

Om du skulle anställa någon, hur skulle du tänka om du kollade upp potentiella sökande på Linkedin? Förmodligen skulle du vilja anställa någon som verkar professionell, kompetent och pålitlig. Samma gäller för de som eventuellt ska anställa dig eller som vill inleda ett samarbete med någon som erbjuder den kompetensen du gör.
Det här med att se trevlig ut är också viktigare än man kan tro. Initialt kanske man tänker att det är viktigare att se seriös ut, men att 9 av 10 tycker att du ser trevlig ut, kommer att öppna fler dörrar.
En av de tyngst vägande anledningarna till att vi väljer att samarbeta med någon är pålitlighet. De som valt att samarbeta med dig i någon konstellation, har gjort det för att de litar på dig. Tänk om du skulle kunna ha fler kunder, fler samarbetspartners, vad skulle det innebära för dig om din bild förmedlade att du är pålitlig, trevlig och kompetent? Vad skulle det innebära för dig om din profilbild inte förmedlade det?

Linkedin profilfoto-porträttfotograf-Stockholm-fotografjannis.jpg



I dag använder vi oss ofta av till exempel LikedIn för att skapa oss en uppfattning om en person vi kanske har bestämt möte med, oavsett om det är digitalt eller fysiskt möte. Bilden som möter hjälper oss att skaffa en uppfattning om vad det är för person vi ska träffa. Det betyder att många gånger är din Linkedin profilbild det som blir första intrycket av dig. Ett första intryck får man bara ett försök på.

Det gör att din Linkedin profilbild kan hjälpa eller stjälpa dig. Tveksam? Tänk själv hur du reagerar när du går in och tittar på någon i ett socialt affärsnätverk, varje gång du ser ett ansikte kommer du automatiskt att bilda dig en uppfattning om den personen, vare sig det överensstämmer med verkligheten eller inte. Det är otroligt viktigt att din bild ger ett positivt intryck.

Den ultimata guiden till din Linkedin profilbild
Att visa en produkt eller hela kroppen är inte att rekommendera på din Linkedin profilbild. Människor gör affärer med människor.


När du vill samarbeta eller knyta kontakt med en ny person kommer du omedvetet att välja bort vissa människor utifrån vad deras Linkedin-foto förmedlar. Anser du att de ser opålitliga ut, eller otrevliga och inkompetenta, kommer din hjärna lägga dem i skräpkorgen.
Vi människor vill generellt ha att göra med andra människor som är trevliga, pålitliga och kompetenta.
I kontrast till vad många tror, spelar bilden huvudrollen i din profil på t.ex. Linkedin och är inte bara en liten icke signifikant del av den. Så även om du har en bra skriven beskrivning om dig själv, kommer det inte ha lika stort genomslag om bilden kommunicerar något annat. I värsta fall kommer din bild att göra att potentiella kunder bläddrar vidare, utan att ens läsa som dig för att de tycker att bilden ger ett oprofessionellt intryck.

guiden till din Linkedin profilbild
Guiden till din Linkedin profilbild: ditt ansikte ska komma i rätt ljus. Det ljuset som passar dig!
Det är just därför paket perfection innehåller dubbla ljussättningar!


Det är inte lång tid du får, och heller ingen andra chans! Faktum är att du och alla andra lägger ungefär en tiondels sekund för att avgöra om det här är en person man vill veta mer om eller inte. Din bild har alltså en tiondels sekund på sig att väcka en positiv känsla hos de som inte känner dig för att de inte ska välja bort dig. De som känner dig kan kanske intyga att du är mycket kompetent, pålitlig och rolig att jobba med, men det vet inte de som ser dig för första gången. Om din bild inte väcker den där positiva känslan, kommer de aldrig att få veta hur duktig och trevlig du är.

Din linkedin profilbils ska utstråla proffsighet



De vi generellt vill ska se oss på Linkedin är nya och gamla kunder, eventuella samarbetspartners, de som är anställda under dig och dina eventuella chefer.
Du är på Linkedin för att utöka ditt nätverk och för att skapa nya arbetsmöjligheter, oavsett om det handlar om att vara anställd eller egenföretagare.
Då är det viktigt att folk lägger märke till dig, tycker att ditt CV låter tilltalande och att mötet med dig blir förtroendeingivande.
Här är alltså profilbilden jätteviktig, för det är första steget i en ny kontakt.

Det är exakt samma på hemsidan! Ditt företagsporträtt måste andas professionalism och kvalitet! Oavsett vad ditt yrke är måste ditt företagsporträtt hjälpa till dig att få nya kunder. Besökarna på hemsidan måste få en känsla att du kan faktiskt hjälpa dem.
Tillit och förtroendet!

Undrar du var en bra bild kostar? Ta gärna en titt på prislistan här.

Linkedin profilfoto

Detta bör du undvika i ditt Linkedin profilbild och på företagsporträtt:

  • Ta inga selfies, de utstrålar bristen på professionalitet.
  • Låt FB-profilbilden vara kvar där den är.
  • Täck inte ögonen med solglasögon.
  • Titta inte någon annanstans än in i kameran.
  • Skär inte ut en bild ur en gruppbild.
  • Ha inte för mörka eller ljusa bilder, tänk på att det ska vara balans i.
  • Ta inte med hela kroppen, men bli heller inte för närgången linsen.
  • Se till att färgerna harmoniserar i bildbehandlingen.
  • Använd inte gamla bilder. Uppdatera minst vart femte år för att bli förtroendeskapande.
    Kanske undrar du hur jag kan vara så säker i min sak, men listorna är baserade både på 30+ års erfarenhet och även gedigen research.

Att bryta mot reglerna kostar multum

Jag hade jagat modeller för att fotografera dem kostnadsfri länge! Jag ha förklarade att jag ville bryta mot mina fotograferingsregler och (förmodlingen) resultatet på bilderna skulle visa att folk verkar vara okompetenta, otrevliga och opålitliga.
INGEN ville ställa upp, därför gjorde jag experimentet med mitt eget nylle! Jag provade med mig själv; inga jobbkläder, ingen ögonkontakt eller leende, dålig ljussättning och stökig bakgrund.
Och i nästa profilbild hade jag ett bredare leende, mer passande kläder, lugn bakgrund och professionell ljussättning.

Linkedin profilbild företagsporträtt

Ditt varumärke hänger på förmågan att kunna uppvisa dessa tre saker:

  • Att du är kompetent inom din nisch.
  • Att du är pålitlig.
  • Att det är enkelt och smidigt att samarbeta med dig.

Det är svårt att framkalla dessa känslor om man inte har en proffsig porträttbild

Ta hjälp av en fotograf för din företagsporträtt och Linkedin profilbild!

Företagsporträtt Linkedinbild

Det lönar sig att ta hjälp av en professionell fotograf! Vi har erfarenheten som krävs för att ditt Linkedin-foto blir så bra som det behöver vara.
Vi både ljussätter och bildbehandlar med stor kunskap, något som inte är plättlätt när man inte har erfarenheten. Dessutom tar detta tid. Tänk en professionell kock som får en en drös med beställningar men ingen tid på sig att laga maten, då kan man inte förvänta sig speciellt imponerande rätter, då blir det lite som fastfoood istället. Kanske är det okej att äta en medioker burgare då och då, men att ha en medioker bild som ska ge ett första intryck till potentiella nya samarbetspartner, är inte så där vidare klokt.
För att en fotograf ska kunna leverera en riktigt bra företagsporträtt behöver han eller hon jobba med klienten på fyra olika sätt:

• Ljussättningen behöver anpassas utefter personen, dess ansikte och karaktär.
• Kommunikation. Fotografen behöver få modellen att bli avslappnad och motiverad till att le och se glad ut. Det är här vi kan jobba med att få fram intrycket av att personen är trevlig, kompetent och pålitlig.
• Gå igenom bilderna så att modellen får välja de som känns bäst.
• Anpassa tekniska detaljer under bildbehandlingen för att få bästa resultatet.

headshot porträttfotograf-linkedin profilbild med motljus-Stockholm-fotografjannis
Ett proffsigt Linkedin profilfoto ger dig otroligt mycket bättre profil i nätverket


Det är alltså inte att föredra att fota på löpande band, då går dessa viktiga parametrar om intet. Kanske är det så att det handlar om en kostnads- och tidsfråga och det är därför man väljer en löpande-band-metod, men i det långa loppet blir det inte en kostnadseffektiv investering i och med att medarbetarna inte får möjligheten att framstå från sin bästa sida. I värsta fall kan man förlora affärer på grund av att man inte var lite mer omsorgsfull med fotograferingen.

När jag såg en kunds tidigare Linkedin profilbild märkte jag att hon hade fått många kommentarer, och så mycket uppmärksamhet för att bilden var så bra, tänkte jag att det nog gick att göra den ännu bättre. Lyckligtvis ville Annika prova. Jag bad henne ha samma frisyr och kläder, för rättvisans skull. Resultatet blev väldigt intressant.


Skulle du vilja bygga ett större och bredare nätverk?
Vill du öka uppmärksamheten runt dig och vad du har att erbjuda?
Vill du att människor ska ta kontakt med dig? Din bild kan öppna nya möjligheter.
Den uppfattningen andra har om dig och de signaler du sänder till potentiella kunder.
Du är kompetent, trevlig och pålitlig och det är viktigt att andra får veta det. Genom att jobba med din Linkedin profilbild, kan den förmedla just detta budskap.

Personlighetstest innan fotograferingen

Jag vill också passa på att presentera en nyhet. I mina bilder har jag alltid haft fokus på att få just din personlighet att framgå och därmed alltid funderat på hur jag kan göra det mer effektivt. En idé kläcktes tillsammans med Rolf Kenmo som är grundare till HumanGuide-koncepten och det resulterade i att jag erbjuder ett mycket prisvärt personlighetstest innan fotograferingen. På så sätt får jag snabbt information om vem du är och så mycket mer effektivt kan vi få fram din personlighet och skapa en bild som överensstämmer med dig.
Testet tar cirka femton minuter att göra. Resultatet får du sedan rakt in i telefonen. Så vad ger det? Testet identifierar dina styrkor utifrån de åtta dimensionerna i den underliggande personlighetsteorin. Testresultatet får fler nyanser än andra test.

Linkedin-foto

Neutral eller glad bild?

När det kommer till om du ska välja din egen Linkedin profilbild så är svaret lite komplicerat, vi är nämligen relativt oförmögna att titta på oss själva objektivt, då vi är färgade av att vi känner oss själva så väl. Det är av den anledningen att det är så mycket bättre att be en vän eller fotografen att välja vilken bild du bör använda.

En bra porträttbild, ska den vara allvarlig? Nja, det är faktiskt så att bild av en människa med neutralt ansiktsuttryck, kan verka avskräckande. Betraktaren kan uppfatta det neutrala ansiktsuttrycket som uttråkat, illavarslande eller till och med argt. Därför är det betydligt bättre att se glad ut på bild. Vi tycker generellt att det är trevligare att ha att göra med människor som ser glada och trevliga ut, dem dras vi till. En riktigt bra porträttbild är därmed en som skapar positiva känslor hos betraktaren. De känslor vi vill att din Linkedin profilbild ska framkalla är ”du ser ut som en person det går att lita på”, ”det ser ut som en kompetent människa” eller ”hon ser ut som en person det skulle vara roligt att jobba med”.

CV-bild tips
Linkedin profilfoto



Linkedin erbjuder oändligt med möjligheter, se till att fånga dem.
Vore det inte fantastiskt att ro hem ett drömuppdrag eller få precis den anställningen du önskar dig? Låt din profilbild göra en stor del av jobbet!

Medan vi pratar om Linkedin, det stora affärsnätverket är viktigt att påpeka att jag använder Linkedin för att komma i kontakt med mina framtida kunder. Läs om hur du kan atrahera kunder på Linkedin här https://www.ppa.com/ppmag/articles/magnetic-personality, visserligen om fotografer men jag tror att alla branscher har nytta av att nätverka!

Jag hjälper dig med första intrycket!

porträttfotograf-Stockholm-fotografjannis.jpg

Ta gärna kontakt med mig, jag är nyfiken på vad du tyckte om artikeln och om den hjälpt dig på något sätt. Och vill du att jag ska fota dig, blir jag jätteglad! Jag ser till att du får en bild som kommer att ge resultat.


Tycker du att det skulle vara intressant att se hur bilderna kan retuscheras och bildbehandlas? Kika här. (längst ner)
Vill du läsa mer om hur du i din Linkedin profilfoto kan utstråla kompetens och pålitlighet? Klicka på denna populära artikel.

Vad rekommenderar Forbes om ditt LinkedIn profilbild?

Läs gärna vad den amerikanska affärstidningen Forbes har att säga om hur du får ditt LinkedIn profilbild att stå ut! https://www.forbes.com/sites/jillgriffin/2018/09/10/five-rules-to-make-your-linkedin-photo-stand-out/?sh=6c0809e76bd0