Verksamhetsbilder som visar upp hur bra stämning det är på kontoret och hur trevligt är att jobba i detta företag! Med sådana företagsbilder lyfter vi upp de mjuka värden, trivsel på kontoret, stämningen bland medarbetare och de snygga lokalerna. Verksamhetsbilder ska ge lite mersmak på hemsidan och ska visa stämningen på kontoret.
Jag kommer till er arbetsplats oavsett om det är centralt i Stockholm eller längre ut!

Varför är det viktig med snygga verksamhetsbilder
Människorna är det viktigaste resurs i ett företag och det är superviktigt att människorna trivs med miljön och med varandra. Medarbetare som är glada och har roligt på jobbet ofta presterar mycket bättre.
De som jobbar på företaget ger mer tid och energi till jobbet och jobbet blir bättre gjort.
Man har något att vara stolt över och man kan ta egen ansvar.
Dessutom man blir uppskattad av kollegorna och man stortrivs med det hela.

Verksamhetsbilder kommer att fånga denna känsla och interaktion mellan människor på jobbet. De kommer att visa hur högt presterar man på jobbet samtidigt hur kul det är att jobba just där.
Jag använder mig oftast av två eller tre personer som ska interagera på bild eftersom jag tycker att ju färre personer det är desto närmare kan jag stå och fånga deras ansiktsuttryck.
I en stämningsfull bild i företagets kontor det är viktigt att kunna förmedla trivseln och det görs bäst när man är nära.

Vill du också visa upp bilder på hemsidan om hur bra ni trivs på kontoret? Låt oss prata
….eller titta på prislistan för porträtt
Ok att fejka en företagsbild för att göra den bättre
I andra sammanhang som vid ett möte är helt ok om det är flera personer på bild. Det är ju ändå en”riktig” situation som företagsbild och det ser ut så också!
Ja, egentligen det är en sanning med modifikation att det ser ut så. Under fotograferingen placerar jag personerna som jag vill för att få en riktig snygg bild med ansikten istället för ryggar. Oftast sitter dem på ett helt annorlunda sätt i rummet men så fort jag ska fota börjar jag placera om dem och be dem att vrida på kroppen lite för att jag ska få en bättre företagsbild
Lite får man fuska :))

Detaljer och fyllnadsbilder
När vi är klara med verksamhetsbilderna är bra att kunna fokusera lite på detaljerna. Saker och ting som detaljer på kontoret eller prydnadsföremål som är bra att ha bilder på. Sådana bilder kan användas på hemsidan och då är dem riktiga bilder av detaljer som faktiskt finns på företaget.
Många använder sig att fria bilder från nätet . Det är inte alls bra då en sån bild skickar signaler till Google att en grattis bild har används igen för 1467 : e gången …. Oftast är det lågkvalitets hemsidor som använder grattisbilder, Sådana signaler låter vi bli att skicka på google tycker jag.
Och ja … det hjälper inte att byta namn! Google känner igen bilden i alla fall!

Ljussättning på verksamhetsbilder
Ljussättning på kontoret är superviktigt när det gäller verksamhetsbilder och företagsbilder! Man kan utnyttja dagljuset om det fungerar och om det finns men om det inte fungerar får man lägga till eget ljus.
Jag brukar använda oftast en enda blixt som ljuskälla för att simulera lite solljus.
Jag kalla det för att ha en sol i fickan :))
Tekniken är enkel och fungerar utmärkt! Mitt huvudexponering är de befintliga ljuset på kontoret.
PÅ kontoret är oftast ljussätning av lysrör eller ledljus på taket. Dessa ger ett mjukt och jämt ljus nästan skugglös. Det ljuset är min huvud exponering men jag dämpar lite grann för att det ska bli något mörkare än normal exponerat.
Sedan placerar jag en blixt i en lämplig vinkel och överexponerar jag en aning så att alla ytor som får ljus av blixten blir ljusare än normal exponering. På det sättet simulerar jag solljuset och det blir bättre än riktiga solljuset. Faktiskt mycket bättre eftersom det går att justera riktning och styrka på ljuset och det går attflytta blixten ditt man behöver det. Dessutom om man ska lyxa till dig det går att ställa en filter framför för att göra ljuset lite varmare om man vill!

Var inte rädd att fejka
Att hitta på verkliga arbetssituationer kan vara en utmaning. Ibland är folk blyga och törs inte komma med förslag direkt. Jag brukar lätta upp stämningen och komma med förslag om hur ska vi bygga upp en bild. Situationen som vi bygger upp för att fotografera måste vara riktigt även om platsen som vi väljer att göra det är en plats som är ”fejk”.
Med plats som är ”fejk” menar jag att välja en annan plats där ljuset eller bakgrunden eller miljön gör sig bättre på bild.
Fikabilder är viktigare än du tror i företagsfotografering

Glöm inte köket och fika pauser. Jag berättade tidigare att medarbetare som är glada och har roligt på jobbet ofta presterar mycket bättre. Roligt har man med andra människor. Mittpunkten, hjärtat på kontoret där man ska träffa andra människor är fika hörnet eller köket.
Det är där man träffar spontant andra, växlar ett par ord, värmer upp matlådan och småsnackar om väder och vind, gårdagens träning eller nåt kul som barnen gjorde. Köket är stället där man tar pulsen i ett företag och självklart är det stället som man inte får missa när man fotograferar verksamhetsbilder.
Bilderna blir äkta och verkliga samtidigt som i en sån situation kan man variera med modellerna lite mer.
I köks & fika actionbilder är miljön och stämningen huvudingrediens. De enskilda medarbetarna är inte i fokus utan helheten och situationen är viktigast.
Därför i dessa verksamhetsbilder går bra att använda sig av medarbetare som annars drar sig för att vara med på bild. Då kommer vi till nästa punkt som är variation av modeller på verksamhetsbilder

Variera med modellen och låt många vara med.
Det är så otroligt viktigt att inte visa samma ansikten hela tiden på bilderna. I alla fall inte på samma undersida. Variation på verksamhetsbilder när det gäller modeller är superviktig. Därför brukar jag berätta för dem som inte är så pigga på att fotograferas att en fikabild dels inte är så krävande, (du ska bara hålla en mugg i handen och umgås ) och dels att man inte är så nära ansiktet med kameran utan man vill visa situationen och trivseln i miljön med en sån bild.

När ett företag kontaktar mig för fotografering gäller oftast för både personalbilder och verksamhetsbilder. Ibland blir också en och annan gruppbild och inte minst kanske en bild ute med företagets bilar.
Är du intresserad av endast personalbilder och vill ha premium och individuellt anpassat fotografering? Läs min artikel här https://www.xn--portrttfotograf-stockholm-pec.se/foretagsportratt-linkedin-foto/
När vi ska fota verksamhetsbilder är det klockt att passa på och fotografera fina företags portätt också! Se hur bra det blir här:https://www.fotografjannis.se/hur-fotograferar-jag-riktigt-fina-foretagsportratt/